Montagne Bourbonnaise

Montagne Bourbonnaise
Kom binnen, een kijkje in en om ons huis nemen. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

dinsdag 7 augustus 2012

Het raam zit erin...


Al een paar jaar zaten we te denken aan een nieuw raam in de slaapkamer. Maar aangezien er zoveel te klussen viel had dit geen prioriteit.


Aangezien er wel een raam in zat.


Dat is het leuke, dat we nu zo langzamerhand wat meer tijd hebben om dit soort klusjes aan te pakken.


Want ja... zo'n spinnenweb is wel even leuk, maar als je er niet bij kan om hem te verwijderen en er jaren later nog tegenaan koekeloerd...


Dan wordt het tijd om hem te verwijderen. Dus... het oude ijzeren raam eruit.


Het zelfgemaakte kozijn erin, even wat afwerken...


En... hij zit. De oude vensterbank (een paar oude plankjes) moesten verwijderd worden, dat was eigenlijk niet de bedoeling maar Henk ontdekte plots dat er mieren onder zaten, tevens heel veel eitjes. Komt dus een nieuwe vensterbank in.


Daarna de zelfgemaakte ramen passen en... ze passen. We hebben geprobeerd om de ramen bijna net zo te maken als de oude ramen in het huis. Ze zijn ietwat dikker geworden en uiteraard wat strakker. Dat strakker had om ons niet nodig geweest, maar aangezien we met nieuw hout werken lijkt het gelijk een stuk strakker.


Aha... zie, ze willen ook open. Helemaal blij mee, dan kunnen we de ramen tegen elkaar open zetten en... tevens kan ik het spinnenrag verwijderen. Ook een pluspunt is, dat we de ramen nu ook aan de buitenkant kunnen wassen.


Nadat we het nieuwe raam grondig bewonderd hadden aan de binnenkant, zijn we naar buiten gesneld om te kijken of het er een beetje uitzag... je weet maar nooit.


Nou, zelf zijn we er best tevreden mee. Al zijn er nog wel enige puntjes voor verbetering vatbaar, vinden we het toch helemaal SUPER.

Alles moet nog verder afgewerkt worden en in de verf, okergeel... evenals de andere ramen. Ook willen we er nog een luik voor maken.
De komende herfst/winter willen we nog twee nieuwe ramen met kozijnen voor de keuken en slaapkamer aan de voorkant van het huis maken, we durven het aan om de oude te gaan vervangen.


4 opmerkingen:

Dees zei

Mooi hoor!!

Cilia zei

We zijn er ook best 'apetrots' op. Voor heel weinig geld (beetje hout,glas e.d.), wel veel energie/tijd, heeft Henk toch maar even een raam gemaakt. Voor sommige mensen een klein klusje, maar... als je zoiets nog nooit eerder gedaan hebt en het past ook nog... nou!

Ger zei

Chapeau, voor jullie geweldige timmermanswerk,
en wat ziet mijn oog.....zelfs verjonging in het houtwerk van raam.....zo heet dat toch in vakjargon...
Is de enige term die me bijgebleven is toen wij jaren geleden bij timmerman aan tafel zaten om de tekening van raamkozijn met kleine ruitjes voor hoek erker door mijn handige Harry zelf gemaakt door te nemen.
En omdat wij het niet stijf en strak wilden werd er door de vakman deze bewerking voorgesteld.
Anders had ik het ook niet geweten hoor...

Ik vind de diepte van vensterbank voor het raam altijd zo'n leuke plek om te stijlen,één mooi oud voorwerp is al genoeg....en als er dan ook nog van dat mooie licht door het venster binnen valt wordt het 'n echte blikvanger.

Weet nog dat we 12 jaar terug in een prachtig oud vakantiehuis in Normandië verbleven waar je binnen en buiten van die verdiepte vensters had en ik was daar meerdere keren bezig met stijlen,nou was dat daar niet zo moeilijk want alles was er voor handen en ik hoefden niet eerst voor brocante naar de markt,
maakten er tijd geleden een post van
http://hoorndesovervloeds.blogspot.nl/search/label/vakantie
(toen waren de kleinkinderen nog echt klein)

Succes met het timmeren verder,gaat lukken...weet ik zeker!!!

Lieve groeten uit de Hoorn Des Overvloeds!
Ger

Cilia zei

Hoi Ger,

Zo te zien, let jij op details. Daar ben ik vaak ook dol op.

Ondanks dat ik in het verleden (dik 25 jaar geleden) binnenhuisarchitectuur gedaan heb, had ik nog nooit van 'verjonging van het houtwerk' gehoord (slordig hè!), dus... weer wat geleerd. Wij wilden de ramen naar oud model maken, vandaar dat we er randen in gefreesd hebben.
Vaak geven dat soort kleine details er net dat ietsie pietsie meer aan.

Leuk hè, met die vensterbanken. Zo ontstaat er een mooi nisje, waar ik bijna niets in hoef te zetten... daar onze katten er vaak als blikvangers gaan zitten, hahaha. Nee hoor, grapje... maar de uiteindelijke aankleding komt langzamerhand stukje bij beetje.

Ik heb nog even naar je vakantiekiekjes van Normandië gekeken, mooi huis. Alleen is mijn laptop ontzettend traag momenteel, zodat helaas niet alle foto's te zien waren. In oktober, als ik weer in Nederland ben, ga ik er even goed voor zitten om de blog van jou wat beter te aanschouwen (supersnelle internet verbinding, nou ja... veel sneller als dat we hier hebben).

Bedankt voor je uitbundige reaktie... leuk.

Lieve groetjes vanuit Le Pre Bonnet,
Cilia